Kunststof wapening staven voor trambanen

wapening onder tramsporen rond wissels en detectielussen

Voor de vernieuwing van de sporen en wissels wordt gekozen voor het systeem “jaquette".Bij dit systeem worden de rails en apparaten op voorhand volledig uitbekleed met rubber.

Dit om enig contact tussen de rails en de te plaatsen bekleding te vermijden, en zo de trillingen te dempen.

De rails worden d.m.v. een portieksysteem opgehangen en ingegoten in beton.

Tevens wordt in de kofferbodem en langsheen de boordstenen een speciaal trillingsdempend tapijt geplaatst.

Zo wordt een soort “zwevende plaat" gecreëerd.

De leverancier van het concept eist, m.b.t. de waarborg, de plaatsing van een dubbele wapening, één onder de rails en één ertussen.

Op bepaalde specifieke plaatsen mag geen traditionele wapening worden geplaatst daar deze storingen veroorzaken voor de wissels en detectielussen die een tramrijtuig moeten herkennen en zo de verkeerslichten beïnvloeden.

Voor deze specifieke zones wordt overgegaan naar de plaatsing van kunststof wapeningsnetten in Aslan 100 glasvezel, daar deze zowel van de bouwheer als van zijn conceptleverancier goed werden bevonden i.v.m. weerstand en sterkte.

Deze netten worden ter plaatse, samengesteld uit Aslan 100, glasvezelstaven, samengebonden met kunststof spanbanden.

Deze netten zijn heel goed manipuleerbaar kwestie van gewicht en versnijden.

Voor de dienst signalisatie blijken deze ook doeltreffend te zijn.

Foto's: werf Cordeel N.V.

Kunststof wapening staven voor trambanen
DNSmaster