Cathodic protection for beams of swimming pool

Galvashield CC embedded galvanic anode units are used to control on-going corrosion and to prevent the initiation of new corrosion activity in concrete structures, like swimming pools. Galvashield CC consists of a sacrificial zinc anode core that is activated by the surrounding specially formulated precast cementitious mortar. The cylindrical unit is quickly and easily installed into concrete that is mechanically sound but has on-going corrosion activity. Once installed, the zinc anode corrodes preferentially to the surrounding rebar.

Ebonex, impressed current system to do cathodic protection of KBC tower in Antwerp

De gevel van de KBC-toren in Antwerpen krijgt een grondige restauratie. In de achterliggende staalstructuur van de toren is in de loop van de jaren corrosie ontstaan. De geselecteerde aannemer brengt nu actieve kathodische bescherming aan om verdere corrosie tegen te gaan. Daarnaast ondergaat de gevelbekleding een grondige opknapbeurt waardoor het sinds 1981 beschermde monument nog meer uitstraling krijgt.

De KBC-Toren in Antwerpen, met uitzicht op de Meir, was met zijn 87,5 meter de eerste Europese wolkenkrabber en een icoon van art-deco. De bouw van de toren, ook wel gekend als de Boerentoren, werd in 1931 voltooid. Later werden de panoramazaal en het KBC-logo nog bovenop de toren geplaatst, waardoor die nu 95,75m hoog is.

De architecten gebruikten een bouwtechniek die ook in veel Amerikaanse wolkenkrabbers terugkomt, zoals o.a. The Empire State Building. Die techniek maakt gebruikt van staalstructuren waarrond het gebouw wordt opgetrokken. Door geleidelijk indringend vocht langs de buitengevels heeft die staalstructuur na meer dan 80 jaar op een aantal plaatsen te kampen met corrosie.

De staalstructuur zelf kan uiteraard niet vervangen worden. Daarom brengt de aannemer actieve kathodische bescherming (ook gekend als impressed current cathodic protection, ICCP) aan via de buitenmuren. Concreet betekent dit dat in verschillende voegen de Ebonex ,keramische titanium-anodes,van Fortius uit Diest, geplaatst worden, waarmee de staalstructuur continu onder zeer lichte elektrische stroom zal staan. Deze techniek gaat op duurzame en blijvende wijze zowel de gevolgen als de verdere ontwikkeling van roestvorming tegen en garandeert een stabiele materiaalstructuur van het stalen gebinte.

Wereldwijd maken aannemers al langer gebruik van ICCP voor de restauratie van gebouwen met staalstructuur, op scheepswerven of voor het onderhoud van pijpleidingen. Deze beproefde techniek wordt nu voor het eerst in België toegepast bij de grootschalige restauratie van een gebouw met een staalstructuur en bekleed met natuursteen.

In totaal worden er zo’n 9.000 Ebonex anodes geplaatst, die samen op een jaar niet meer elektriciteit zullen gebruiken dan een gewone pc.

De Ebonex anodes worden geleverd door Fortius uit Diest. De kathodische bescherming systemen van Fortius werden ook al gebruikt voor het viaduct van Vilvoorde, de tanks voor de haaien in de zoo van Antwerpen, de James Ensor galerij en Formentor in Oostende en verschillende appartementsgebouwen aan de kust.

Het dossier voor de werken werd klaar gemaakt door Steenmeijer Architects uit Antwerpen dat al 30 jaar gespecialiseerd is in de conservatie, restauratie en herbestemming van monumentale en waardevolle gebouwen. Steenmeijer werkte het ontwerp samen uit met Triconsult NV uit Lummen, een spin-off van de KU Leuven gespecialiseerd in het onderzoek van de standzekerheid, de versterken en de consolidatie van gebouwen en structuren, ontwerp voor kathodische bescherming, alsook de studie, het onderzoek en de ontwikkeling van materialen en componenten.

GFRP rebars for softeye's in tunnels

Fortius supplies different strengthening products for the tunnelling industry and all civil engineering applications throughout the world.

*Steel- and polypropylene fibers are used to manufacture prefabricated tunnel segments and used as reinforcement in shotcrete (gunite).

The use of synthetic fibers for plastic shrinkage control and fire-resistance endurance in tunnel linings is growing.

Steel fibers or structural synthetic fibers, used in stead of conventional steel reinforcement, can provide superior performance with reduced costs from materials, time and labour.

*Glassfiber rebars, are used to stabilise the front of tunnels (NATM) and to make a “Softeye” in the start- and/or end-shafts for tunnelling with TBM’s.

Breaking through the reinforced concrete of the shafts with a TBM has always been a challenge for the tunnelling contractors. This because the TBM can not dig through the wall reinforced with conventional steel reinforcement. But this problem has been resolved through the development of the GFRP rebars. These glassfiber rebars have twice the strength of steel rebars, but can easily be cut by a TBM. This makes them ideal as reinforcement in the area were the TBM will exit or enter the shaft. This are is called the “Softeye”. Recent references of the use of the GFRP rebars are at the Pesca Nova project of Somague in Portugal, the Thessaloniki Metro, the Docklands LRT in London, Barcelona Metro and in Brussels.

wrapping columns with CFRP sheets

In 1995 werd er op de Frankrijklei in Antwerpen een parking aangelegd onder één van de gebouwen. Tijdens de plaatsing van de betonnen balken op de kolommen werd er vergeten een soepele oplegging te voorzien. Daar de balken geen bewegingsruimte hadden op de kolommen, zijn deze kolommen vanboven gescheurd door de temperatuurswerking. Ook is er in de loop van de jaren op verschillende plaatsen schade ontstaan ten gevolgen van water-insijpeling in de ontstane scheuren. Hierdoor is de inwendige wapening beginnen te roesten, waardoor het beton werd afgedrukt.

Bij de herstelling werd de aangetaste wapening vervangen en werden de scheuren geïnjecteerd met een epoxyhars.

Om krachtsoverdracht over de scheuren mogelijk te maken en alzo verdere scheurvorming te vermijden dienden de kolommen tevens omwikkeld te worden met soepele koolstofvezel folies van het type Fortius C Sheet 240. (zie foto hierbij gevoegd van een omwikkelde kolom)

De meeste kolommen werden vanboven bijkomend omwikkeld met 2 extra lagen Fortius C Sheet 240.

Fortius C Sheet 240 is een koolstofvezel folie die met een epoxyhars op de beton gelijmd wordt. Het heeft een treksterkte van meer dan 2000N/mm².

Na de herstelling kan de C Sheet 240 overschilderd worden met een beschermde eindlaag.

Verder biedt Fortius uit Diest ook nog de koolstofvezel lamellen (strips), niet corroderende glasvezelwapeningsstaven en vezels voor beton aan.

DNSmaster