Aslan 100, barres en fibre de verre pour les tunnels

Fortius supplies different strengthening products for the tunnelling industry and all civil engineering applications throughout the world.

*Steel- and polypropylene fibers are used to manufacture prefabricated tunnel segments and used as reinforcement in shotcrete (gunite).

The use of synthetic fibers for plastic shrinkage control and fire-resistance endurance in tunnel linings is growing.

Steel fibers or structural synthetic fibers, used in stead of conventional steel reinforcement, can provide superior performance with reduced costs from materials, time and labour.

*Glassfiber rebars, Aslan, are used to stabilise the front of tunnels (NATM) and to make a “Softeye” in the start- and/or end-shafts for tunnelling with TBM’s.

Breaking through the reinforced concrete of the shafts with a TBM has always been a challenge for the tunnelling contractors. This because the TBM can not dig through the wall reinforced with conventional steel reinforcement. But this problem has been resolved through the development of the Aslan GFRP rebars. These glassfiber rebars have twice the strength of steel rebars, but can easily be cut by a TBM. This makes them ideal as reinforcement in the area were the TBM will exit or enter the shaft. This are is called the “Softeye”. Recent references of the use of the Aslan GFRP rebars are at the Pesca Nova project of Somague in Portugal, the Thessaloniki Metro, the Docklands LRT in London, Barcelona Metro and in Brussels.

renforcement des poutres avec CFRP tissues

In 1995 werd er op de Frankrijklei in Antwerpen een parking aangelegd onder één van de gebouwen. Tijdens de plaatsing van de betonnen balken op de kolommen werd er vergeten een soepele oplegging te voorzien. Daar de balken geen bewegingsruimte hadden op de kolommen, zijn deze kolommen vanboven gescheurd door de temperatuurswerking. Ook is er in de loop van de jaren op verschillende plaatsen schade ontstaan ten gevolgen van water-insijpeling in de ontstane scheuren. Hierdoor is de inwendige wapening beginnen te roesten, waardoor het beton werd afgedrukt.

Bij de herstelling werd de aangetaste wapening vervangen en werden de scheuren geïnjecteerd met een epoxyhars.

Om krachtsoverdracht over de scheuren mogelijk te maken en alzo verdere scheurvorming te vermijden dienden de kolommen tevens omwikkeld te worden met soepele koolstofvezel folies van het type Fortius C Sheet 240. (zie foto hierbij gevoegd van een omwikkelde kolom)

De meeste kolommen werden vanboven bijkomend omwikkeld met 2 extra lagen Fortius C Sheet 240.

Fortius C Sheet 240 is een koolstofvezel folie die met een epoxyhars op de beton gelijmd wordt. Het heeft een treksterkte van meer dan 2000N/mm².

Na de herstelling kan de C Sheet 240 overschilderd worden met een beschermde eindlaag.

Verder biedt Fortius uit Diest ook nog de koolstofvezel lamellen (strips), niet corroderende glasvezelwapeningsstaven en vezels voor beton aan.

DNSmaster