boomverzorging
steel fibers
Galvashield XPT
reinforcement of wooden beams
CFRP laminate reinforcement
Aslan 100, GFRP rebars
Roof reinforcement with GFRP rebars of cathedral in Tenerife
Aslan 600, GFRP dowels in pavement
Reinforcement and cathodic protection for civil structures
Welcome to Fortius

FORTIUS liefert Spezialprodukte für das Bauwesen, Verbundstoffe und Fasern für die Bauindustrie, die besonders geeignet sind für interne und externe Verstärkungen bei Beton, Mauerwerk und Holz.

Restauration vom Holz Wester staketsel Oostende

Maritieme Toegang staat in voor de restauratie van het Westerstaketsel. Deze renovatie is nodig omdat de stabilisatie niet meer gegarandeerd is. De constructie uit 1888 wordt niet volledig vernieuwd. Bedoeling is om alle slechte stukken te vernieuwen of te herstellen zodat het Westerstaketsel opnieuw tegen een stoot kan.

Het systeem met Aslan 100 staven is een beproefd houtrestauratiesysteem met een grote diversiteit aan toepassingen, zoals balkkoprestauratie, gewapende verlijming en balkversterking.  In het nog gezonde hout worden gaten geboord om de Aslan 100, glasvezel staven aan te brengen.  Deze worden ingelijmd met een dunvloeibare epoxylijm. Daarna wordt de (verloren) bekisting gevuld met een speciaal geformuleerde epoxyharsmortel. De elasticiteitsmodulus en uitzettingscoëfficiënt van de uitgeharde mortel zijn vergelijkbaar met die van het overgebleven hout. Door deze methode toe te passen kan een deel van het originele hout van de balken of palen behouden worden. Zo realiseert men een duurzame reparatie.  Deze techniek werd toegepast om palen en balken van het Westerstaketsel in Oostende te renoveren.  Met zijn 650 meter is het staketsel in Oostende een van de langste ter wereld. De Vlaamse overheid is eigenaar van dit historisch erfgoed. De kritieke knooppunten onder de plankenvloer en de houtverbindingen werden zo verstevigd en hersteld. Door deze hersteltechniek kon het gebruik van nieuw tropisch hout geminimaliseerd worden.

 

kathodische bescherming voor bruggen

Door insijpelen van water en door het gebruik van dooizouten is de wapening in de brugdekken, voegen en landhoofden gecorrodeerd. Met als resultaat dat de beton loskomt. De bruggen zijn volop aan het degenereren door corrosie van de wapening.

Deze betonschade is progressief en het schadebeeld bestaat uit ofwel barsten van het beton ofwel roestvlekken. Bij aantasting met chloride vertoont de wapeningen putcorrosie. Dergelijke aantasting is niet ongebruikelijk in bruggen , kan de stabiliteit van de bruggen aantasten en kan een gevaar zijn daar er betonstukken op de wagens kunnen terecht komen.

Bij de reparatie van de bruggen kan verdere corrosie van de wapening gestopt worden door de installatie van de Galvashield opoffer anodes.

Hiervoor wordt het Cl- gehalte (> 0,40 % op cement gehalte) en de hoeveelheid inwendig staal bepaald. Deze gegevens laten toe om de nodige hoeveelheid opofferanodes te bepalen.
Galvashield bestaat uit een kern van zink, omgeven door een speciale mortel. De Galvashield is voorzien van een verbindingsdraad die dan rechtstreeks aan de wapening bevestigd wordt. Zink is een minder edel metaal dan het wapeningsstaal, waardoor het zink wordt aangetast in plaats van de wapening (het offert zich als het ware op).
Dit systeem biedt een duurzame oplossing en voorkomt terugkerende schade. Het biedt aldus een bijkomende bescherming van het wapeningsstaal en verlengt de levensduur van de reparatie en van de bruggen.

Aslan GFRP rebars for tramways

Aslan 100, GFRP rebars are non ferrous and are electromagnetically inert.

They are made from the same materials as high voltage polymer insulators.

Aslan 100 do not cause current build up in reinforced concrete near electromagnetic fields.

The Aslan 100 rebars are specied and used in prefabricated reinforced concrete rail modules that have integrated detection systems, like the detection systems of Siemens Rail Automation division.

These prefabricated reinforced concrete elements contain the maximum amount of constituents( like the rails, slab, traffic sensors, road paving/covering, etc). The system has been designed to minimise installation time and the quality of the rail system is guaranteed.

These rail elements incorporate the Aslan 100, as main reinforcement.

The Aslan rebars come in different diameters ( from 6 mm to 32 mm).

Fortius can offer design assistance to the engineers and consultants following international standards.

DNSmaster